بررسی و مقایسه سیستم های تهویه مطبوع

۲۴ بازديد

امروزه سیستم های تهویه مطبوع بسیار زیادی در جهان با تنوع کاربری، عملکرد و قیمت های متفاوت تولید و به بازار عرضه می شوند و با افزایش سطح استاندارد و کیفیت زندگی افراد، توجه به نوع سیستم و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی در انتخاب نوع سیستم تهویه مطبوع بسیار مورد توجه قرار میگیرد. با بالارفتن هزینه های انرژی در جامعه امروز میزان مصرف انرژی این تجهیزات یکی از موارد مهم و تاثیرگذار در انتخاب مناسب نوع سیستم های تهویه مطبوع مورد نیاز در هر پروژه می باشد.

همچنین استفاده از VRF صرف نظر از موضوع قیمت بالای خرید تجهیزات اولیه و هزینه سنگین اجرای آن که بیشتر در ساختمانهای تجاری مورد استفاده قرار می گیرد، انتخاب بهتری نسبت به اسپلیت و داکت اسپلیت بوده و باعث کاهش قابل توجه در مصرف برق و جمع شدن کندانسورهای هر واحد می شود.

انواع سیستم های تهویه مطبوع

سیستم های تهویه مطبوع مستقل

 

  1. کولر اسپلیت یونیت
  2. داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی
  3. سیستم مینی چیلر

در سیستم های تهویه مطبوع ذکر شده، بهترین محل نصب کندانسورها در پشت بام است در صورتی که تعداد طبقات بیش از پنج طبقه نباشد.

 

کولر گازی

استفاده از کولر گازی و اسپلیت های دیواری که امروزه بسیار رایج گردیده است، ساده ترین و ارزان ترین روش برای خنک کردن واحدها به خصوص در مناطق معتدل و مرطوب است. اسپلیت برای ساختمان های کوچک مناسب بوده  و انتخاب خوبی برای برج ها و سازه های بزرگ نیست.

 

داکت اسپلیت

 استفاده از داکت اسپلیت به صورتی که برای فضاهای مختلف در آپارتمان دارای دریچه های مستقل باشند و بهره وری سیستم کاهش پیدا نکند، به طراحی ساختمان ها کمک بسیاری می کند. و نسبت به اسپلیت های دیواری انتخاب بهتری است. البته تعدد کل کندانسورهای آپارتمان در این حالت سبب نیاز به فضای زیادی در پشت بام خواهد گردید و تعمیر و نگهداری این سیستم سخت تر خواهد شد. اگر یک اسپلیت کانالی چندین فضا را پوشش دهد، قابلیت کنترل موضعی دما از دست رفته و سبب افزایش مصرف برق و کاهش بازدهی می گردد.

مینی چیلر

از نظر فنی استفاده از مینی چیلر انتخاب بهتری نسبت به اسپلیت بوده و باعث کاهش نسبی در مصرف و هزینه برق و تجمیع کندانسورهای هر واحد می شود. همچنین امکان کنترل دما در فضاهای مختلف فراهم می شود، اما گزینه مینی چیلر باعث اختصاص بخش قابل توجهی از بالکن برای نصب کندانسور هر مینی چیلر خواهد گردید. طول عمر متوسط مینی چیلرها حدود 18 سال می باشد.

 

سیستم های تهویه مطبوع مرکزی

 

چیلر + فن کویل یا هواساز

سیستم VRF

در سیستم های تاسیسات تهویه مطبوع مرکزی اولین مزیت اساسی، کاهش مصرف برق واحدها و ارتقای سطح آسایش برای افراد حاضر در محیط می باشد. همچنین با حذف کندانسورها، هزینه های معماری ناشی از استتار کندانسورها در نمای ساختمان منتفی می شود. از مزایای دیگر سیستم تهویه مطبوع مرکزی عدم الزام سرمایه گذاران به ساخت تراس های متعدد و احیای فضای تراس ها می باشد که نقشی اساسی در ارتقای پروژه خواهد داشت.

 

سیستم اسپلیت مرکزی VRF 

استفاده از VRF نیز صرف نظر از موضوع قیمت بالای خرید اولیه تجهیزات و هزینه سنگین اجرای آن که بیشتر در ساختمانهای تجاری مورد استفاده قرار می گیرد، انتخاب بهتری نسبت به اسپلیت و داکت اسپلیت بوده و باعث کاهش قابل توجه در مصرف برق و تجمیع کندانسورهای هر واحد می شود. امکان کنترل دما در فضاهای مختلف نیز از مزایای این سیستم می باشد. در سیستمVRF با انتقال کندانسورها از نمای ساختمان به نقاط کور می توان کمک شایانی به ارتقای معماری و نمای ساختمان نمود که این مورد از مزایای سیستم اسپلیت مرکزی VRF می باشد.

یکی دیگر از مزایای استفاده از سیستم های تاسیسات تهویه مطبوع مستقل مانند کولر گازی یا اسپلیت، داکت اسپلیت و سیستم های اسپلیت مرکزی VRF امکان استفاده موردی از سیستم گرمایش آن ها است، چرا که در سیستم های فوق افراد میتوانند بطور مستقل در واحد و یا یک نقطه از واحد خود از گرمایش سیستم بهره ببرند. نیاز به چنین سیستمی عموما در اواخر هر فصل اتفاق می افتد، زمانی که سیستم های گرمایشی هنوز شروع به کار نکرده و همیشه افرادی در مجموعه هستند که بر خلاف اکثریت نیاز به دمای متفاوتی جهت دمای رفاه داشته باشند.

جهت کسب اطلاعات فنی تخصصی و مشاهده اطلاعات فنی و تصاویر محصولات و همچنین مشاهده قیمت محصولات می توانید به سایت بامین تهویه مراجعه فرمایید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.